11th Eng Childhood by Markus Natten Questions and answers, Poetic Devices and Vocabulary

P-4

CHILDHOOD by Markus Natten

  

Q1. What, according to the poet, is involved in the process of growing up?

Ans. The process of growing up involves the realisation of the reality of heaven and hell and that the adult behaviour is not what it seems to be. Above all, he discovers the joys of independent thinking, and decision-making.

प्रश्न 1. कवि के अनुसार बड़े होने की प्रक्रिया में क्या शामिल है?

उत्तर: बड़े होने की प्रक्रिया में स्वर्ग और नर्क की वास्तविकता का अहसास शामिल है और यह कि वयस्क व्यवहार वैसा नहीं है जैसा वह दिखता है। सबसे बढ़कर, वह स्वतंत्र सोच और निर्णय लेने की खुशियों की खोज करता है।



Q2. Why does the poet criticise the adults in the poem "Childhood"?

Or

What does the child think about the adults in the poem "Childhood?

Ans. The poet is critical of adult behaviour because of their hypocricy. Though they talk of love, and preach of love but they do not behave lovingly.

प्रश्न 2. कवि बचपन कविता में वयस्कों की आलोचना क्यों करता है? या

कविता 'बचपन' में बच्चा वयस्कों के बारे में क्या सोचता है?

उत्तर: कवि वयस्कों के व्यवहार की आलोचना करता है क्योंकि वे पाखंडी होते हैं। हालाँकि वे प्यार की बात करते हैं, लेकिन वे प्यार से पेश नहीं आते।


Q3. Why does the poet feel that heaven and hell are not real places?

Ans. The poet has begun to exercise his logic. He thinks heaven and hell are not real places because Heaven and Hell are not found in geography books.


प्रश्न 3. कवि को ऐसा क्यों लगता है कि स्वर्ग और नरक वास्तविक स्थान नहीं हैं?

उत्तर: कवि ने अपने तर्क का प्रयोग करना शुरू कर दिया है। वह सोचता है कि स्वर्ग और नर्क वास्तविक स्थान नहीं हैं क्योंकि स्वर्ग और नर्क भूगोल की पुस्तकों में नहीं पाए जाते हैं।

Q4. How does the poet view the adult in contrast to the child? 

Ans. Adults are hypocrites. They do not act as they preach. The child is trusting and looks up to adults.


प्रश्न 4. कवि बच्चे की तुलना में वयस्क को किस प्रकार देखता है?

उत्तर: वयस्क पाखंडी होते हैं। वे जैसा उपदेश देते हैं वैसा करते नहीं हैं। बच्चा भरोसा करता है और वयस्कों की ओर देखता है।

Q5. What does the poet observe in the behaviour of adults? Does he approve of It? 

Ans. The poet observes hypocrisy in the behaviour of adults. They do not do what they say. He neither approves nor disapproves of this. The understanding of adult behaviour is part of his growing up.

प्रश्न 5. कवि वयस्कों के व्यवहार में क्या देखता है? क्या वह इसे स्वीकार करता है?

उत्तर: कवि वयस्कों के व्यवहार में पाखंड देखता है। वे जो कहते हैं, वह नहीं करते। वह न तो इसे स्वीकार करता है और न ही अस्वीकार करता है। वयस्कों के व्यवहार को समझना उसके बड़े होने का हिस्सा है।


Q6. What did the poet notice about his mind? How important was this discovery?

Ans. The poet discovered that he could think independently. Intellectual independence is the sign of a grown-up person.

प्रश्न 6. कवि ने अपने मन के बारे में क्या देखा? यह खोज कितनी महत्वपूर्ण थी?

उत्तर: कवि को पता चला कि वह स्वतंत्र रूप से सोच सकता है। बौद्धिक स्वतंत्रता एक वयस्क व्यक्ति की निशानी है।

Q7. What is the poet trying to discover in the poem "Childhood"? What significant occasions has he mentioned?

Ans. In the poem "Childhood", the poet is trying to discover when childhood ends. The realization about Heaven and Hell, about the hypocrisy of adults and of his own independent thinking are the occasions that indicate intellectual growth and the development of his rational and critical faculties.

प्रश्न 7. कवि बचपन कविता में क्या खोजने की कोशिश कर रहा है? उसने किन महत्वपूर्ण अवसरों का उल्लेख किया है?

उत्तर: "बचपन" कविता में कवि यह पता लगाने की कोशिश कर रहा है कि बचपन कब खत्म होता है। स्वर्ग और नर्क, वयस्कों के पाखंड और उसकी अपनी स्वतंत्र सोच के बारे में अहसास ऐसे अवसर हैं जो बौद्धिक विकास और उसकी तर्कसंगत और आलोचनात्मक क्षमताओं के विकास को दर्शाते हैं।



Q8. Where can the poet find his childhood? is it lost irrevocably?

Ans. Though the poet has lost his childhood irrevocably, it can be seen in an infant. Independent thinking frees the child of adult dependence. His own identity starts to develop.

प्रश्न 8. कवि अपना बचपन कहाँ पा सकता है? क्या यह हमेशा के लिए खो गया है?

 उत्तर: हालाँकि कवि ने अपना बचपन हमेशा के लिए खो दिया है, लेकिन इसे एक शिशु में देखा जा सकता है। स्वतंत्र सोच बच्चे को वयस्कों की निर्भरता से मुक्त करती है। उसकी अपनी पहचान विकसित होने लगती है।


Q9. Of all the occasions mentioned in the poem, which do you think really shows that the poet is no longer a child? Give reasons for your answer.

Ans. Throughout the poem, the poet appears in a dilemma whether he is a kid or a grown-up. He feels like a grown-up when he finds that his mind is his own and can be used the way he wants. He finds that he is also capable of producing thoughts independently.

प्रश्न 9. कविता में वर्णित सभी अवसरों में से, आपको कौन सा अवसर वास्तव में यह दर्शाता है कि कवि अब बच्चा नहीं रहा? अपने उत्तर के लिए कारण बताइए।

उत्तर: पूरी कविता में कवि दुविधा में दिखाई देता है कि वह बच्चा है या बड़ा। जब उसे पता चलता है कि उसका दिमाग उसका अपना है और वह उसका मनचाहा इस्तेमाल कर सकता है, तो वह खुद को बड़ा महसूस करता है। उसे लगता है कि वह भी सक्षम है।





Long Answer Questions


Q1. Justify the title of the poem "Childhood."


Ans. The title is absolutely justified as the poet describes his impressions of the childhood through his wonder, bafflement, doubts and, subsequently, a clear understanding emerges in the end. Childhood is an idyllic state of innocence and honest, blissful ignorance as to the harsh and crude reality of the world. This is the happiest phase of one's life. A child trusts everyone without questioning their intentions. The poet bemoans the loss of this naivete with time and gradually outgrows gullibility Markus Natten uses refrain to bring out the confusion and the loss of simplicity in the mind of the young child. He finally finds out the truth and reconciles with the fact that the loss will not be made good. It is incredibly interesting to note that every child goes through this muddled phase and tries to find the answers.


प्रश्न 1. कविता का शीर्षक "बचपन" बताइए।


उत्तर: शीर्षक बिल्कुल उचित है क्योंकि कवि अपने आश्चर्य, घबराहट, संदेह के माध्यम से बचपन के अपने छापों का वर्णन करता है और परिणामस्वरूप अंत में एक स्पष्ट समझ उभरती है। बचपन मासूमियत और दुनिया की कठोर और कच्ची वास्तविकता के बारे में ईमानदार, आनंदित अज्ञानता की एक सुखद स्थिति है। यह किसी के जीवन का सबसे खुशहाल चरण है। एक बच्चा उनके इरादों पर सवाल उठाए बिना हर किसी पर भरोसा करता है। कवि समय के साथ इस भोलेपन के नुकसान पर शोक व्यक्त करता है और धीरे-धीरे भोलापन दूर करता है मार्कस नेटन छोटे बच्चे के मन में भ्रम और सरलता की हानि को सामने लाने के लिए परहेज का उपयोग करता है। वह अंत में सच्चाई का पता लगा लेता है और इस तथ्य के साथ समझौता कर लेता है कि नुकसान पूरा नहीं किया जाएगा। यह ध्यान रखना अविश्वसनीय रूप से दिलचस्प है कि हर बच्चा इस उलझन भरे चरण से गुजरता है







Vocabulary 


1- Childhood-the State of a child between infancy and adolescence  बचपन

2-Ceased = stopped, halted (रुकना), 3-Realised = understood, grasped (समझना), 

4-Hell = torment, underworld (नरक), 5-Heaven = paradise, bliss (स्वर्ग), 6-Geography = study of land, earth study (भूगोल), 

7-Adults = grown-ups, elders (वयस्क), 

8-Preached = taught, advocated (प्रचार करना),

9-Lovingly = warmly, kindly (स्नेहपूर्वक),

10- Mind = brain, psyche (मन), 11-Whichever = any, either (जो भी), 12-Thoughts = ideas, musings (विचार),

13- Infant’s = baby’s, child’s (शिशु का),

14- Forgotten = overlooked, missed (भूला हुआ), 

15-Hidden = concealed, unseen (छुपा हुआ)



Poetic Devices
1. Alliteration The occurrence of the same letter or sound at the beginning of closely connected words
The time
My mind
Whichever way
Thoughts that
2. Antithesis where two opposite words are used together in a sentence in a poem
a-Hell and Heaven

b-They talked of love and preached of love, / But did not act so lovingly,”


3. Individuality In stanza 3, the poet realized that he can use his own mind and can produce his own thoughts. He discovered a sense of individuality in himself.
4. Inversion when the subject-verb order is reversed
To use whichever way I choose
5. Rationalism the poet rationalizes the lost childhood when he was eleven and when he found out that hell and heaven don’t exist and are not found in geography.
Was it the day I ceased to be eleven,
Was it the time I realized that Hell and Heaven,
Could not be found in Geography,
6. Refrain a group of phrase which is repeated in the pThisoem
When did my childhood go?
Was that the day!
7. Rhyme Scheme the rhyme scheme used in the poem ‘Childhood’ is ABBCCD.

8-Rhetorical- it is a rhetorical question, as it is asked to provoke thought rather than to elicit an actual response.

When did my childhood go?”

9-Anaphora-The repetition of the phrase “Was it the” at the beginning of consecutive lines is an example of anaphora,

Was it the day I ceased to be eleven,” / “Was it the time I realised that Hell and Heaven,”

10-Synecdoche-synecdoche, where a part is used to represent the whole.

Was it when I found my mind was really mine,”

The use of “mind” to represent the speaker’s entire being

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           By C L GAUTAM


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