A Journey To The End Of The Earth 12th Eng

A Journey to the End of the Earth by Tishani Doshi 

Question 1.

What kind of indications do we get while visiting Antarctica to save Earth? 

Ans.The future of humankind can get in danger if the emission of carbon- dioxide and other poisonous gases go on in the same manner. These gases deplete the ozone layer and allow the ultra-violet rays of the sun to enter the earth's environment. This causes the rise in temperature of the earth and giving rise to the phenomenon called global warming. Increased temperature can melt the ice of the Antarctica, and cause other environmental problems, The lives of the marine animals and birds of the region will be affected.

प्रश्न 1

अंटार्कटिका जाते समय पृथ्वी को बचाने के लिए हमें किस प्रकार के संकेत मिलते हैं?

उत्तर। कार्बन डाइऑक्साइड और अन्य जहरीली गैसों का उत्सर्जन इसी तरह जारी रहा तो मानव जाति का भविष्य खतरे में पड़ सकता है। ये गैसें ओजोन परत को समाप्त कर देती हैं और सूर्य की अल्ट्रा-वायलेट किरणों को पृथ्वी के वातावरण में प्रवेश करने देती हैं। यह पृथ्वी के तापमान में वृद्धि का कारण बनता है और ग्लोबल वार्मिंग नामक घटना को जन्म देता है। बढ़ा हुआ तापमान अंटार्कटिका की बर्फ को पिघला सकता है, और अन्य पर्यावरणीय समस्याओं का कारण बन सकता है, इस क्षेत्र के समुद्री जानवरों और पक्षियों का जीवन प्रभावित होगा।

Question 2.

Why is a visit to Antarctica important to realise the effect of global warming? 

Ans. Antarctica is the perfect place to study the effects that global warming is causing. It is here that one can see the effect of melting glaciers and collapsing ice-shelves and how this is likely to raise the water levels in the sea and the ocean, as a result of which many low lying regions will be submerged under water.


Q2.ग्लोबल वार्मिंग के प्रभाव को समझने के लिए अंटार्कटिका की यात्रा क्यों महत्वपूर्ण है?


उत्तर। ग्लोबल वार्मिंग के कारण होने वाले प्रभावों का अध्ययन करने के लिए अंटार्कटिका एक आदर्श स्थान है। यहीं पर ग्लेशियरों के पिघलने और बर्फ की अलमारियों के ढहने के प्रभाव को देखा जा सकता है और इससे समुद्र और समुद्र में जल स्तर बढ़ने की संभावना है, जिसके परिणामस्वरूप कई निचले क्षेत्र पानी में डूब जाएंगे।

Q3.What are phytoplanktons? How are they important for the earth's survival? What does the parable of phytoplankton teach us?

Ans. Phytoplankton is a single-celled grass that feed the entire southern ocean's marine life. These micro organisms require a low degree of temperature for their survival. But due to the overheating and the depletion of ozone layers, their existence is threatened. The message for the humans is to take care of the small things so that the bigger things will also fall in place.


Q3. फाइटोप्लांकटन क्या हैं? वे पृथ्वी के अस्तित्व के लिए कैसे महत्वपूर्ण हैं? फाइटोप्लांकटन का दृष्टांत हमें क्या सिखाता है?

उत्तर। फाइटोप्लांकटन एक एकल-कोशिका वाली घास है जो पूरे दक्षिणी महासागर के समुद्री जीवन को खिलाती है। इन सूक्ष्म जीवों को अपने अस्तित्व के लिए कम तापमान की आवश्यकता होती है। लेकिन ओजोन परत के अधिक गर्म होने और घटने से इनके अस्तित्व पर खतरा मंडरा रहा है। इंसानों के लिए संदेश है कि छोटी-छोटी बातों का ध्यान रखें ताकि बड़ी चीजें भी अपने स्थान पर आ जाएं।

Q4.Why did Geoff Green decide to take high school students to Antarctica?

Ans.The youngesrs are called the future policy makers because it is they who will steer the government.

Geoff Green didn't find anything good in taking curious celebrities to Antarctica until he thought of taking high school students. He believed the young enthusiasm in them would easily understand the seriousness of the threat that poses the earth by visiting Antarctica and they would act their bit to save the planet from further deterioration.

Q4.ज्योफ ग्रीन ने हाई स्कूल के छात्रों को अंटार्कटिका ले जाने का फैसला क्यों किया?

उत्तर। युवाओं को भविष्य के नीति निर्माता कहा जाता है क्योंकि यह वही हैं जो सरकार चलाएंगे। ज्योफ ग्रीन ने जिज्ञासु हस्तियों को अंटार्कटिका ले जाने में कुछ भी अच्छा नहीं पाया जब तक कि उन्होंने हाई स्कूल के छात्रों को लेने के बारे में नहीं सोचा। उनका मानना ​​​​था कि उनमें युवा उत्साह अंटार्कटिका का दौरा करके पृथ्वी के सामने आने वाले खतरे की गंभीरता को आसानी से समझ जाएगा और वे ग्रह को और बिगड़ने से बचाने के लिए अपनी ओर से कार्य करेंगे।

Question 5.

‘Take care of the small things and the big things will take care of themselves.’ What is the relevance of the statement in the context of the Antarctica environment?

Ans. This statement means that if small things are taken care of, big things will take their own care. There are tall grasses, called phytoplankton, in the southern oceans that use the sun’s energy to assimilate carbon and synthesize organic compounds by photosynthesis. Marine life and birds in the region sustain themselves on these tall grasses. Any disturbance in the environment in Antarctica might affect the activities of the phytoplankton, which, in turn, might affect the existence of the other life forms that depend on them. Small things like the phytoplankton are important in the food chain.


प्रश्न 5.

'छोटी-छोटी बातों का ध्यान रखें और बड़ी चीजें अपने आप संभाल लेंगी।' के संदर्भ में कथन की क्या प्रासंगिकता है?

उत्तर। इस कथन का अर्थ है कि यदि छोटी-छोटी बातों का ध्यान रखा जाए, तो बड़ी-बड़ी बातें अपना-अपना ध्यान रख लेंगी। लंबी घासें होती हैं, जिन्हें कहा जाता है

अंटार्कटिका का वातावरण? फाइटोप्लांकटन, दक्षिणी महासागरों में जो सूर्य की ऊर्जा का उपयोग कार्बन को आत्मसात करने और प्रकाश संश्लेषण द्वारा कार्बनिक यौगिकों को संश्लेषित करने के लिए करते हैं। इस क्षेत्र में समुद्री जीवन और पक्षी इन लंबी घासों पर अपना भरण-पोषण करते हैं। अंटार्कटिका में पर्यावरण में कोई भी गड़बड़ी फाइटोप्लांकटन की गतिविधियों को प्रभावित कर सकती है, जो बदले में, उन पर निर्भर अन्य जीवन रूपों के अस्तित्व को प्रभावित कर सकती है। खाद्य श्रृंखला में फाइटोप्लांकटन जैसी छोटी चीजें महत्वपूर्ण हैं।

Question 6.

‘The world’s geological history is trapped in Antarctica’. How is the study of this region useful to us?

Answer:

Antarctica holds half a million-year-old carbon track records in its layers of ice. It gives us an understanding of evolution and extinction, ozone and carbon. A visit to Antarctica, around which Gondwana once existed, is like going back to the past. Witnessing the geological phenomena, such as the drifting of land masses and their spreading into countries, help us to know about the history of humankind. These are visible signs of where humankind came from and it gives us a clear understanding of where human life is headed if we do not take care of the environment. Actually seeing with our own eyes all these changes, make us understand that global warming is a real threat.

प्रश्न 6

'दुनिया का भूवैज्ञानिक इतिहास अंटार्कटिका में फंसा हुआ है'। इस क्षेत्र का अध्ययन हमारे लिए किस प्रकार उपयोगी है?

 उत्तर: अंटार्कटिका में बर्फ की परतों में आधा मिलियन वर्ष पुराना कार्बन ट्रैक रिकॉर्ड है। यह हमें विकास और विलुप्त होने, ओजोन और कार्बन की समझ देता है। अंटार्कटिका की यात्रा, जिसके आसपास कभी गोंडवाना मौजूद था, अतीत में वापस जाने जैसा है। भूगर्भीय परिघटनाओं, जैसे कि भू-भागों का बहना और उनका देशों में प्रसार, हमें मानव जाति के इतिहास के बारे में जानने में मदद करता है। ये स्पष्ट संकेत हैं कि मानव जाति कहाँ से आई है और यह हमें स्पष्ट समझ देती है कि यदि हम पर्यावरण की देखभाल नहीं करते हैं तो मानव जीवन किस ओर जा रहा है। वास्तव में अपने और इन परिवर्तनों को देखकर हमें उस ग्लोबल वार्मिंग के तहत बनाना एक वास्तविक खतरा है।

Question 7.

Why is Antarctica the place to go to understand the Earth’s present, past and future?

Answer:

The author states that to understand the earth’s present, past and future, Antarctica is the right place to go. Antarctica is relatively untouched in this respect as it has never had human population. It is relatively pristine. It holds in its ice cores half a million-year-old carbon records, trapped in the layers of ice. It embodies all that is pre-historic: cordilleran folds, pre-Cambrian granite shields ozone and carbon: evolution and extinction. The simple eco system and lack of biodiversity indicate how little changes in the environment can have big repercussions.


प्रश्न 7..

पृथ्वी के वर्तमान, भूतकाल और भविष्य को समझने के लिए अंटार्कटिका जाने का स्थान क्यों है? 

उत्तर: लेखक कहता है कि पृथ्वी के वर्तमान, भूत और भविष्य को समझने के लिए अंटार्कटिका जाने का सही स्थान है। अंटार्कटिका इस संबंध में अपेक्षाकृत अछूता है क्योंकि इसमें कभी मानव आबादी नहीं रही है। यह अपेक्षाकृत प्राचीन है। यह बर्फ की परतों में फंसे आधा मिलियन साल पुराने कार्बन रिकॉर्ड अपने बर्फ के कोर में रखता है। इसमें वह सब शामिल है जो पूर्व-ऐतिहासिक है: कॉर्डिलरन फोल्ड, प्री-कैम्ब्रियन ग्रेनाइट शील्ड ओजोन और कार्बन: विकास और विलुप्ति। सरल पारिस्थितिकी तंत्र और जैव विविधता की कमी से संकेत मिलता है कि पर्यावरण में थोड़े से बदलाव के बड़े परिणाम हो सकते हैं।

8. How do geological phenomena help us to know about the history of humankind?

Answer

The geological phenomenon of separating various continents and water bodies from one compact landmass tells us about the age of existence of human race on the earth. Six hundred and fifty million years ago, no human race existed on the earth because the environment was not favourable. After the time

when the dinosaurs were wiped out, the Mammals started existing and after the separation of landmass, the human race started flourishing on the earth.Geologists say about 650 million years ago a giant ‘amalgamated’ super continent, Gondwana existed in the South. At that time India and Antarctica were parts of the same landmass.


Q8.भूवैज्ञानिक घटनाएं मानव जाति के इतिहास के बारे में जानने में हमारी मदद कैसे करती हैं?

उत्तर

विभिन्न महाद्वीपों और जल निकायों को एक सघन भूभाग से अलग करने की भूवैज्ञानिक घटना हमें पृथ्वी पर मानव जाति के अस्तित्व की उम्र के बारे में बताती है। साढ़े छह करोड़ साल पहले, पर्यावरण के अनुकूल नहीं होने के कारण पृथ्वी पर कोई मानव जाति मौजूद नहीं थी। उस समय के बाद जब डायनासोर का सफाया हो गया, स्तनधारियों का अस्तित्व शुरू हो गया और भू-भाग के अलग होने के बाद, मानव जाति पृथ्वी पर फलने-फूलने लगी। भूवैज्ञानिकों का कहना है कि लगभग 650 मिलियन वर्ष पहले एक विशाल 'सम्मेलित' सुपर महाद्वीप, गोंडवाना दक्षिण में मौजूद था। . उस समय भारत और अंटार्कटिका एक ही भूभाग के हिस्से थे।





MCQ

Question 1.

How does visit to Antartica help to understand the effect of global warming?

Ans.here one can see quickly melting glaciers and collapsing ice-shelves

Question 2.

What is the meaning of ‘epiphany’?

Ans.a moment of sudden and great revelation or realization

Question 3.

The name of the programme that takes high school students to the end of the earth is

Ans.Students on Ice

Question 4.

What does the author mean by “In that short amount of time, we’ve managed to create quite a ruckus”?

Ans.destruction and disturbance caused by human race

Question 5.

The synonym of ‘ubiquitous’ is __________.

Ans.omnipresent

Question 6.

The Drake Passage was created because of _________.

Ans.South America drifting off to join North America

Question 7.

Gondwana existed roughly around ___________.

Ans.650 million years ago

Question 8.

The narrator was aboard on the ship named ______

Ans.Akademik Shokalskiy

Question 9.

What was the name of the Southern Super continent

Ans.Gondwana

Question 10.

Which program was the author a part of?

Ans.Students on Ice Program

Question 11.

Why is Antarctica completely pure?

Ans.because of non-existence of humans

Question 12.

What kind of atmosphere does Antarctica have?

Ans.coldest

(b) driest

(c) windiest

Question 13.

How were the Himalayas formed?

Ans.by a collapse in the Gondwana supercontinent

Question 14.

What disturbed the silence of the continent?

Ans.Avalanches

Question 15.

What was Gondwana?

Ans.An ancient super continent

Question 16.

Who was Geoff Green?

Ans.Geoff was a Fellow of the Royal Canadian Geographical Society and The Explorers Club.

Question 17..

Why has the author called her journey as Journey to the End of the Earth’?

Ans.crosses nine time zones, six checkpoints, three water bodies and many ecospheres to reach there


Important Links 

The Rattrap Question Answer 

https://englishscholarhubclgautam.blogspot.com/2025/02/the-rattrap-12th-english-question-answer.html


My Mother At Sixty Six Questions and answers 

https://englishscholarhubclgautam.blogspot.com/2025/02/my-mother-at-sixty-six-12th-eng.html


Keeping Quiet Question Answer 

https://englishscholarhubclgautam.blogspot.com/2025/02/keeping-quiet-12th-eng-question-and.html


A Thing Of Beauty Question Answer 

https://englishscholarhubclgautam.blogspot.com/2025/02/a-thing-of-beauty-12th-eng-questions.html


Aunt Jennifer's Tigers Question Answer 

https://englishscholarhubclgautam.blogspot.com/2025/02/aunt-jennifers-tigers-12th-eng-question.html


A Roadside Stand Question Answer 

https://englishscholarhubclgautam.blogspot.com/2025/02/a-roadside-stand-12th-eng-question-and.html


Comments

Popular posts from this blog

ASL ASSESSMENT OF SPEAKING AND LISTENING 20 MARKS PROJECT FILE

12th Eng. Flamingo, Annotations/vocabulary phrase and clauses,

Class 12 Eng Core, Flamingo Ch-2 Lost Spring Annotations Vocabulary Questions and answers Theme Message Characters explanation